داستان بازی اسکویید گیم چیست؟

بازی مرکب فیلم درام کره ای به نویسندگی هوانگ دونگ-هیوک که در سال 2008 نمایش نامه ی آن با موضوع نقدی از نظام سرمایه داری مدرن نوشته شد ولی فیلمنامه ی آن اجرا نشد؛ وی پس از 10 سال با سرمایه گذاری نتفیلیکس به این پروژه بازگشت و شروع به ساخت آن نمود.او درباره علت بازگشتش گفت : غم انگیز است که دنیا پس از گذشت 10 سال به مکانی تبدیل شده که این سبک داستانهای غیرقابل باور در حال اجراست و مردم این زمان، آن را جذاب و واقع بینانه خواهند دید.

این فیلم در 17 سپتامیر 2021 بصورت رسمی از نتفیلیکس منتشر شد و در هفته اول به پربیننده ترین فیلم در 90 کشور تبدیل شد و هم اکنون بیش از 200 میلیون نفر در دنیا آن را تماشا کرده اند.محبوبیت این فیلم به علت آشنا بودن و ساده بودن بازی ها و شخصیت هایی که از طبقات گوناگون جامعه در این بازی شرکت می کنند که همه اینها سبب همزاد پنداری بیشتر افراد با این فیلم می شود.این فیلم به قدری محبوب شد که طبق آمار، فروش لباسهای سبز رنگ در کره افزایش پیدا کرده و تقاضا برای خرید شیرینی های محلی شکری آنها بسیار زیاد شده و یکی بازیگران این فیلم طی کمتر از 1 ماه، حدود 20 میلیون مخاطب به اینستاگرام او افزوده شد.

خلاصه ی داستان :
این داستان درباره 456 نفر از افراد مختلف از جامعه است که همگی بدهکار و بسیار فقیر هستند و بصورت غیرآگاهانه وارد یک بازی مرگبار می شوند ولی بسیاری از آنها بصورت داوطلبانه برگشته و برای برنده شدن در جایزه 45/6 میلیارد وونی (38/7 میلیارد دلاری) به شرکت در بازی های کودکانه با عواقبی ناگوار می پردازند که در آن با جان خود معامله می کنند و در نهایت فقط یک نفر برنده ی مسابقه شده و بقیه جان خود را از دست می دهند. از طرفی در قسمتهای بعدی سریال، متوجه می شویم که افراد ثروتمند بی رحمی در حال تماشای این بازی هستند و بر سر برنده شدن افراد پایین جامعه با یکدیگر شرط بندی کرده و تماشای این بازی برای آنها لذت بخش است.

در این بازی شخصیت هایی از اقشار مختلف جامعه مانند یک فرد قمار باز ، یک فرد تحصیل کرده در دانشگاه ، یک پیرمرد ، یک پزشک ، یک کشیش و یک کارگر خارجی از پاکستان و ... در آن نقش ایفا می کنند که همگی شخصیتهای مختلفی از جامعه هستند و بازی های این سریال، همگی بازی های نوستالژی کشور کره در سالهای گذشته می باشد.

در بازی اول به نام چراغ سبز - چراغ قرمز، عروسک عظیم الجثه ای این بازی را اجرا می کند که افراد باید خود را به خط پایان برسانند و بعد از گفتن کلمه چراغ قرمز ، افرادی که نتوانند بدون حرکت بایستند را با چشمانش که شبیه به رادار است شناسایی کرده و می کشد.(این عروسک واقعی است و در موزه ای نزدیکی سئول قرار دارد) در بازی اول به دلیل ترس شرکت کنندگان در بازی و ایجاد شوک اولیه، یک کشتار جمعی صورت می گیرد و بیش از نیمی از شرکت کنندگان جان خود را از دست می دهند.

در بازی دوم افراد بصورت تصادفی شکلهایی را انتخاب می کنند که باید آن اشکال را که بر روی شیرینی های شکری قالب زده شده، جدا کنند و هرکس نتواند آن را بصورت کامل جدا کند با شلیک گلوله کشته می شود.

در بازی سوم طناب کشی است که افراد در گروهای 10 نفره تقسیم شده و گروه ها های بازنده توسط طناب از بالای سکو به پایین کشیده شده و همگی کشته می شوند.

در بازی چهارم افراد به گروه های دو نفره تقسیم شده و به هر گروه 20 عدد تیله داده می شود که باید با یک بازی ابتکاری ، یکی از افراد هر 20 تیله را برای خود کند و خود برنده ی آن شود.

در بازی پنجم راه رفتن از روی شیشه هایی است که مانند یک پل شیشه ای در ارتفاع زیادی نصب شده که برخی از آنها شیشه ضخیم و برخی شیشه معمولی هستند و افراد با پاگذاشتن بر روی شیشه های معمولی، از ارتفاع پرتاب می شوند.

در بازی آخر که همان بازی مرکب نام دارد، دو فرد باید بتوانند یکی را به زمین انداخته و بعد از گذشت زمان مشخص سرپا بایستد که او برنده مسابقه خواهد بود.

این بازی های مرگبار و خشونت آمیز، سبب هیجان فیلم شده و مخاطب را به خوبی جذب فیلم می کند و بدون معطلی داستان را پیش می برد.کیفیت ساخت بالای فیلم و ایفای نقش طبیعی و درست بازیکنان نیز همگی به جذابتر دیده شدن آن کمک می کند

مفهوم روان شناختی فیلم squid game :

این فیلم انتقاد آشکاری از نظام سرمایه داری است که فقرا در بازی مرگ و زندگی جان خود را از دست می دهند و همه اینها مانند یک سرگرمی برای ثروتمندان است.

بازی های کودکانه و ساده که در این فیلم استفاده شده نشان دهنده رقابت بین مرگ و زندگی است که از دوران کودکی انسان آغاز می شود و در مجموع زندگی مجموعه ای از بازی های بی رحمانه ای است که همه برای زنده ماندن در آن تلاش می کنند.

 افراد فقیر و سطح پایین جامعه در حین بازی های مختلف که نماد قسمت کوچکی از جامعه است ، انسانیت خود را از دست می دهند و به فریب ، حیله و خیانت به هم نوعان خود دست می زنند تا بتوانند از آن مرحله عبور کنند.استفاده از افراد با شخصیت ها و شغلهای مختلف سبب شده که داستان بصورت واقعی تری جلوه کرده و افراد حس همزاد پنداری بیشتری با آن نشان دهند.

.یکی از قوانین جالب این بازی این است که اگر اکثریت افراد این بازی ، خواهان توقف آن باشند ، بازی متوقف می شود. که این بدین معنا است که اگر افراد یک جامعه باهم متحد باشند می توانند هر عملی را انجام دهند و هیچ چیز جلودار آنها نخواهد بود.

فصل دوم سریال اسکویید گیم :

نویسنده این فیلم اظهار کرده که فعلا برنامه ای برای نوشتن فصل بعدی این فیلم ندارد چون سالیان زیادی برای فیلمنامه ی آن وقت گذاشته و حال وقت آن است که به سراغ سریالهای جدیدتر برود با این حال مخاطبان زیادی خواهان ساخت فصل دوم این سریال جذاب هستند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد